LOmbok, flores, KL en Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marly - WaarBenJij.nu LOmbok, flores, KL en Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marly - WaarBenJij.nu

LOmbok, flores, KL en Vietnam

Door: Marly

Blijf op de hoogte en volg Marly

07 December 2016 | Vietnam, Hanoi

Alweer over de helft van mijn reis. De tijd vliegt! Toen ik een aantal dagen geleden mijn foto's aan terugkijken was op mijn camera besefte ik hoeveel moois ik al heb mogen zien en meemaken.
Laat ik beginnen met waar ik vorige keer gebleven was: indonesie. Na Bali ben ik door de eilanden Lombok en Flores gereisd. Lombok vond ik echt fantastisch! Prachtige stranden waar ik lekker aan mijn surf skills kon werken. Met succes: ik ben gepromoveerd naar een hard board! Al moet ik wel toegeven dat ik vergeleken met de 8 jarige lokale jongetjes nog steeds een prutser ben. Ken je plaats ;) Het hoogtepunt van Lombok en omstreken was toch echt de Komodo tour waarbij we 4 dagen op een boot zaten. Wel lekker back to basic want je sliep op een matrasje op het dek en er was bijv geen douche. Om niet als een bokito rond te lopen uiteindelijk de benen provisorisch achter op de boot met een been in het water hangend geschoren tot hilariteit van de mannelijke crew. Maargoed, het resultaat mocht er wezen: kon zo in een Venus reclame meespelen ;) Overigens zaten we na 10 minuten al vast op een zandbank. Ja, kwaliteitje hoor die kapitein. Nadat zandzakken vullen etc niet werkte zat er niks anders op dan 5 uur wachten tot het weer vloed werd. Maar na dit 'stroeve' begin werd alles helemaal goedgemaakt. Ik ben tijdens deze 4 dagen getrakteerd op de meeste mooie zonsop- en ondergangen ooit, op het zien van Komodo dragons, op het snorkelen met manta rays en op prachtige uitzichten. Na dit moois ben ik door Flores gereisd. Mount Kelimutu was prachtig maar de rest had ik toch iets meer van verwacht. En toen was het na 7 weken tijd om Indonesië te verlaten met een beetje pijn in mijn hart. Wat een geweldig en vooral divers land! Next stop: Ilse (mijn nichtje) bezoeken in Kuala Lumpur. Super leuke dagen gehad hier waarbij gids Ilse mij al het moois, al het lekkers en het nachtleven van KL heeft laten zien. En waar ik me na een avondje buckets en andere drankjes nog een keer kon omdraaien, moest Ilse weer naar stage. Arm ding.

En toen was het tijd om door te vliegen naar Ho Chi Minh in Vietnam. Werd me meteen duidelijk dat dit land veel (recente) historie met zich meedraagt. Bij aankomst op de luchthaven raakte ik aan de praat met een Vietnamese man die nu in australie woont. Na een tijdje bleek dat hij in 1975 voor de oorlog gevlucht is en 5 dagen op een rubberbootje op de zee heeft gedobberd en uiteindelijk de kust van maleisie heeft weten te bereiken. Vanuit Maleisië is hij in een vluchtelingenkamp in Indonesie terecht gekomen waar hij een jaar heeft gebivakkeerd. Uiteindelijk naar Australië gegaan. Nou trof het toeval dat ik die avond nog met een oudere amerikaanse man aan de praat raakte in een eettent die in de oorlog heeft gevochten. Ook veel heftige en verdrietige verhalen vanuit dit kamp. Alleen maar verliezers...
In Vietnam ben ik van zuid naar noord gereisd en allerlei dingen gezien en gedaan zoals o.a. Canyoningen, drijven in een modderbad in een grot, van zandduinen sleeën en een 4 daagse motortocht in het noorden. Dat laatste was mijn nr1 highlight van Vietnam. Al was het wel een bizarre tocht. De wegen zijn bepaald niet de beste wegen. Deze gatenkaas heeft op dag 1 even letterlijk de vloer met me aangeveegd. Tja, daar lag ik dan. En je ziet de locals kijken.. Oh god, daar heb je er weer zo'n stef stuntpiloot die niet kan rijden. Want nee, ik ben niet de enige. De hostels in Vietnam zitten vol met packpackers die, net zoals ik, er even pijnlijk aan herinnerd werden dat ze geen superman zijn. Maar ik kwam er gelukkig goed vanaf met alleen wat schaafwonden op mijn arm. Op dag 2 waren we zo dichtbij de grens van China dat we het niet konden laten de grens over te sneaken. Nou de wegen waren daar in ieder geval een stuk beter!
Enfin, de schitterende omgeving waarin mensen 50 jaar terug in de tijd leven maakte deze tocht tot een waar genot. Het ene uitzicht was nog mooier dan het andere.

In de hostels savonds gezellig kaarten, regenwormen spelen, beerpongen, en poolen met andere backpackers. Happy days!

Is het dan alleen maar rozengeur en manenschijn dat backpacken? Uhhh NEE! Een kleine greep uit 'heb-ik-weer...' situaties:
- Twee uur lang improviserend kots ruimen omdat mijn dronken buurman zo vriendelijk was over mijn gehele backpack en rugzak te kotsen. Aangezien hij zelf te lam was, was ik genoodzaakt zelf maar alles op te ruimen en onder de douche alle stukjes burrito van mijn backpack af te spoelen.
- Ratten die snachts naast mijn bed in mijn backpack en rugzak een aantal grote gaten hebben geknabbeld omdat er theezakjes en pinda's inzaten.
- Op het verkeerde vliegveld / terminal staan en mezelf vervolgens afvragen waarom mijn vlucht niet op de vertrekborden staat.
- party waarbij we uiteindelijk bovenop het dak van een boot stonden. Hoe moest ik ook alweer naar beneden?
- Een groot rotsblok dat naar beneden stortte en precies op de rug van het meisje dat achter op mijn motor zat viel. Ze had mijn rugzak om wat uiteindelijk haar redding bleek. 10-50 cm verder en het was onze dood geweest.

Nou dat was hem dan weer! Ik ga proberen een oogje dicht te doen in de crappy slaapbus van Vietnam naar Laos. Meneer onder heeft een zaagmachine ingeslikt en heb zojuist met ducktape (komt die toch nog van pas!) de tochtgaten boven me proberen af te plakken.

Veel liefs,
Marly

P.s. Fijne kerstdagen alvast!

  • 21 December 2016 - 13:59

    Maud:

    Lieve Marly,

    Wat schrijf je toch ontzettend grappig, echt een genot om dit verhaal te lezen!
    En dan die 'heb ik weer' momentjes... Ik zie het al helemaal voor me.
    Blijf ook zoveel mooie foto's maken. Dan kunnen wij vanuit Nederland naast heel erg jaloers worden, ook een beetje meegenieten.

    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Marly

Actief sinds 17 Okt. 2016
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 1434

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: