Java en Bali - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marly - WaarBenJij.nu Java en Bali - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marly - WaarBenJij.nu

Java en Bali

Blijf op de hoogte en volg Marly

17 Oktober 2016 | Indonesië, Batavia

Inmiddels is het alweer bijna 4 weken geleden dat ik met mam en pap op Schiphol stond, klaar voor mijn grote reis. Tijd voor een update!

Op mijn werk geven we altijd presentaties aan de internationale studenten die net zijn gearriveerd waarin het onderwerp cultuur shock wordt behandeld. Ik was er dus eigenlijk van overtuigd dat die cultuur shock bij mij wel mee zou vallen. Kwam ik even van een koude kermis thuis!nmk
Het begon al in het vliegtuig waarin mijn buurman uit Singapore ongegeneerd zijn warm eten bestaande uit rijst en kip letterlijk naar het binnen slurpen was. Bord tegen de mond en vervolgens als een soort noonoo van de teletubbies het eten zo snel en luid mogelijk naar binnen slurpen. Ik had spontaan geen honger meer.. Vervolgens kom ik na meer dan 20 uur reizen, waarin ik de aansluiting had gemist omdat er een of andere koekwous op het laatste moment in Londen besloot toch niet mee te willen vliegen en zijn koffers weer uit t vliegtuig gehaald moesten worden, aan op Jakarta. Alleen zonder backpack want die lag niet op de band. Awesome! Na die lange reis en na vraag 32 over hoe mijn packpack er dan precies uit zag (nadat ik al 31 keer had geantwoord 'Yellow bag!') was ik inmiddels zo labiel dat de tranen begonnen te vloeien. Echt een lekker begin was het dus niet.
De eerste week was vooral een week van wennen. Wennen aan het feit dat ik als blanke vrouw bijna overal aangestaard werd en mensen in de rij gaan staan om met jou op de foto te mogen, wennen aan 2 a 3 keer rijst per dag, wennen aan het roekeloze (lijkend) verkeer, wennen aan het feit dat vrouwen (en ik dus ook) in Java volledig bedekte kleding horen te dragen ook al is het 40 graden, wennen dat het om 18:00 gewoon donker is, en wennen aan het spotgoedkope eten in Java. Voor minder dan een euro had ik daar een bord vol eten. Inmiddels heb ik ook de rijstijl van een indo aangenomen en kijk ik uit naar een lekker bord nasi goreng als lunch.

Java is islamitisch en niet erg toeristisch (op Bromo en De Ijen vulkaan na). De mensen zijn er super vriendelijk en gastvrij. Kinderen kwamen daar zwaaiend en 'hello' roepend uit huizen rennen wanneer ze zagen dat er een 'Bule' (Blanke) aan kwam scooteren. Wat me opviel is dat juist de arme mensen suuuper gastvrij en behulpzaam zijn. Zoals mijn vriendin het verwoorde: 'alsof je een stukje 'hart' kwijtraakt als je rijker bent. Na Java heb ik de oversteek naar Bali (hindoeïstisch) gemaakt. Opnieuw een cultuur shock! Ik wist niet wat ik zag, wat een toeristen! Was ook meteen aan de prijzen te merken trouwens. Ook bali heeft mooie plekjes en vriendelijke bevolking. Degene die ik iets minder aardig vind zijn mijn vrienden van 'immigrassi' waar ik al een paar keer ben geweest voor het verlengen van mijn visum. Wat een sloom en inefficiënt bureaucratisch systeem zeg. Ik heb nog geprobeerd de meneer achter de balie om te kopen aangezien de overheid (inclusief politie) vrij corrupt schijnt te zijn als ik alle verhalen van locals mag geloven. Helaas zijn mijn omkoop-skills nog onderontwikkeld en kreeg ik nul op het rekest met als gevolg dat ik mijn reisplannen weer om moest gooien. Als packpacker leer je in ieder geval wel lekker flexibel te zijn. Het komt regelmatig voor de de dag helemaal anders loopt dan dat je 's ochtends in gedachte had. Maar dat maakt het juist ook weer leuk.

En dan hoor ik jullie denken: wat heb je allemaal al gezien en gedaan? Nou zoveel dat ik het niet allemaal ga opnoemen. Ook ten behoeve van jullie eigen bestwil om jullie niet te jaloers te maken ;) Maar op de volgende link onderaan kunnen jullie mij 'volgen' en precies zien waar ik ben geweest met een paar fotootjes. Een van de zowel letterlijk als figuurlijke hoogtepunten was het beklimmen van de Merapi vulkaan. Mennn wat heb ik afgezien op die berg zeg. Ik heb onderweg een paar keer goed gevloekt in mezelf en waarom ik mezelf dit ook alweer aandeed. Maar toen ik na 4 uur klimmen de top (2930 meter) bereikte wist ik meteen weer waarom. Wauw wauw wauw, wat een uitzicht! Daarna helaas ook weer helemaal omlaag. En ik kan jullie vertellen dat afdalen met een halve kruisband geen pretje was. Wat was ik blij toen ik eindelijk weer beneden was. Verder heb ik gisteren gesnorkeld bij Nusa Lembongan en daar een paar Manta roggen gezien. Wat een indrukwekkende vissen zeg, zo groot! Ik heb hiervoor wel de hoofdprijs moeten betalen. Ik ging zo op in het achterna zwemmen van de roggen dat ik niet in de gaten had dat ik midden in een school kleine kwallen zwom. Nou de echte Marly kenners onder jullie weten dat dat een van mijn grootste nachtmerries is. Dus ik werd helemaal panisch en probeerde zo snel mogelijk naar de boot te zwemmen. Maar toen was het kwaad al geschied: de rechterkant van mijn lichaam zit onder de kwallenbeten. Heb ik weer... Maar dat overleef ik ook wel weer.
Verder heb ik ook nog wat echte cultuur opgesnoven twee dagen geleden. Ik ben naar een hanengevecht geweest. Twee hanen vechten daar in een soort arena tegen elkaar totdat een 1 doodgaat. De massaal uitgerukte Indonesische mannen zetten vooral geld in op een haan waarvan zij denken dat die gaat winnen. Nou ik wist niet wat ik zag.. Die hanen kregen ieder een mes om hun poot gebonden als een soort bokshandschoen. Daar moesten ze de ander dan mee doden. ik heb 1 gevecht met een schuin oog bekeken en daarna kon ik er niet meer naar kijken. De ene haan had de poot van de andere haan afgehakt. And we have a winner! Vandaag zag ik ook nog een paar varkens die geslacht werden als offer voor de hindoe goden. Niet leuk om te zien maar wel hun cultuur.

En om antwoord te geven op jullie andere vraag: kom je andere reizigers tegen? Wat voor mensen? Op ieder plek zijn een hoop backpackers. Met sommige reis ik een tijdje samen en dan is het weer tijd om afscheid te nemen. De een heeft nog spannendere, interessantere en hilarische verhalen dan de ander. Dus helemaal super!

Zo nu is mijn verhaal echt alweer veel
te lang. Succes met werken allemaal! Ik zal aan jullie denken als ik maandag op de Gili eilanden zit met een lekker koel biertje in mijn hand (googlen op eigen risico)!

Cheers,
Marly

https://www.polarsteps.com/MarlyDerks/41890-backpacking-in-se-asia?s=0c7568ad-e76d-4413-8f7d-1ad588b9bbf5

  • 17 Oktober 2016 - 09:33

    Marjon :

    Het klinkt allemaal super meid.
    Geniet ervan.
    Kus Marjon

  • 17 Oktober 2016 - 10:39

    Luuk:

    Marly!

    Hilarisch. Kwallen, omkopen en inderdaad mevrouw 'ik heb nooit cultureshock gehad'.

    Hihi kusjes Luuk

  • 17 Oktober 2016 - 19:02

    Ingrid :

    Heee chickie! Echt heerlijk om te lezen, je wordt echt helemaal meegenomen in je avonturen!!
    Fijn dat het ondanks wat heftige ervaringen zo goed gaat!
    Die kwallen moeten jou echt hebben zeg!!
    Geniet ervan!kus

  • 18 Oktober 2016 - 11:30

    Maud:

    Wat onwijs leuk geschreven en ontzettend gaaf om te lezen!
    Samen met de foto's krijgen wij vanuit hier een goed beeld van je reis.

    Aan dat googlen ga ik me niet wagen

  • 18 Oktober 2016 - 12:13

    Maud:

    Vorige reactie was maar half..

    Vorige keer werd ik namelijk te jaloers van al die mooie plaatje.
    Maar ik zie jou foto's natuurlijk graag verschijnen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Marly

Actief sinds 17 Okt. 2016
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 1434

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: